W ten jesienny czas w naszej szkole rozpoczęliśmy realizację projektu Savoir vivre w naszej szkole. Rozumiemy savoir-vivre nie tylko jako zestaw zasad i norm dotyczących zachowania, ale głęboko zakorzenioną filozofię harmonijnego współistnienia z innymi, której celem jest budowanie wzajemnego szacunku, zrozumienia i pozytywnych relacji. A przestrzeganie savoir-vivre świadczy o dojrzałości, kulturze osobistej i gotowości do budowania trwałych i satysfakcjonujących relacji międzyludzkich.
W pierwszej kolejności, w naszej dyskusji plenarnej, w której uczestniczyli uczniowie klas IV - VIII zapoznaliśmy się z tematem dress code, by wspólnie stworzyć nasz szkolny dress code.
Podczas debaty próbowaliśmy odpowiedzieć sobie między innymi na takie pytania:
Czy to co modne zawsze jest odpowiednie? Czy wszystkie modowe trendy dodają uroku czy jednak potrafią oszpecić wygląd?
Czy modne znaczy zawsze funkcjonalne i wygodne?
Czy szkoła może być miejscem gdzie mój strój pokazuje moje osobiste preferencje, a do tego nie łamie zasad szacunku, estetyki i kultury?
Czy to jak się ubieram ma znaczenia?
Czy możliwy jest szkolny dress code zgodny ze Statuem?
Z naszych rozmów wynikało, że:
- warto być kreatorem mody, a nie tylko ślepym jej naśladowcą. To co modne może dodać uroku, ale nie zawsze każdemu pasuje lub nie zawsze jest właściwe w danych okolicznościach.
- postawiliśmy na to, by nasze stroje były wygodne, funkcjonalne, a w naszej codzienności było miejsce na odrobinę luzu ale też trochę elegancji.
- trudno nam było przekonać się do szkolnych mundurków (choć w naszej społeczności są ich fani), postawiliśmy na możliwość pokazywania poprzez strój tego co nam w duszy gra, oczywiście nasza osobowość może wyrażać się poprzez nasz strój, nasz styl i wpisywać się w zasady naszego Statutu.
- zwróciliśmy uwagę, że w naszym codziennym szkolnym stroju nie będzie stosownym ubieranie się w bardzo krótkie spodenki czy spódniczki/sukienki mini, odkrywanie brzucha, pleców (dbamy o nasze nerki!). Nie sprawdzą się duże dekolty oraz cieniutkie naramki, jak już naramki to wybieramy te szersze. Doszliśmy do wniosku, że nieodpowiednie będą też spodnie całe w dziury - zdecydowanie lepiej wygląda więcej materiału a mniej dziur.
- poruszyliśmy też kwestię makijażu, na ten na pewno przyjdzie czas, choć rozumiemy, że czasem lepiej poczujemy się korygując nasze niedoskonałości delikatnym podkładem czy korektorem, to oczywiste.
- w kwestii fryzur i paznokci, większość stawia na naturę, czyli bez mocnych, ekstrawaganckich kolorów na włosach i paznokciach w szkolnej rzeczywistości. Ważne, by zadbać o ich czystość i wygląd.
- warto wspomnieć, że to jak się ubieramy ma znaczenie i może wpływać na innych.
- istotne też jest, żebyśmy dbali o nasze rzeczy, by były one czyste i schludne, dostosowane do okoliczności. Nie jest też ważne i nie powinno być czy ktoś nosi firmówki czy nie, od tego nie zależy bowiem wartość człowieka.
Następnie teorię przełożyliśmy na praktykę. Przedstawiciele klas IV - VIII wystąpili w czwartkowe przedpołudnie (07.11.2024 r.) w naszym pierwszym Szkolnym pokazie mody - jesień/zima. Wykazali się kreatywnością i odwagą. Pokazali nam jak w swoim stylu można tworzyć szkolne, codzienne kreacje. Zmierzyli się z wybiegiem i już słychać było pytania kiedy kolejny pokaz? Mogę powiedzieć, że ciąg dalszy nastąpi w kwestii projektu, debaty, jak i pokazu ;)