Zadania |
Sposoby realizacji |
Termin realizacji |
1. Zaspokojenie potrzeb uczniów w zakresie opieki i bezpieczeństwa. |
- zapoznanie uczniów z regulaminem świetlicy - przeprowadzenie pogadanek na temat bezpieczeństwa podczas zajęć w świetlicy - sprawowanie opieki nad uczniami w świetlicy przed lekcjami i po lekcjach - wspieranie pierwszoklasistów w adaptacji do nowego środowiska, - reagowanie na konflikty między uczniami i wyjaśnianie problemów na bieżąco, uczenie właściwych zachowań, - rozmowy wychowawcze z uczniami w przypadku wystąpienia niewłaściwego zachowania i wyciąganie konsekwencji wobec takich uczniów. |
cały rok |
2.Promowanie zdrowego stylu życia i troska o zdrowie uczniów. |
- wdrażanie do wypoczynku czynnego - spacery, gry sportowe w sali gimnastycznej i na Orliku. -kształtowanie nawyków higienicznych- dbanie o wygląd zewnętrzny, - wpajanie zasad racjonalnego odżywiania się, - wyrabianie nawyków dbania o własne zdrowie, - tworzenie gazetek o tematyce prozdrowotnej, -piknik ekologiczny |
wg potrzeb cały rok |
3. Pomoc w nauce oraz przygotowanie do samodzielnej nauki i pracy umysłowej. |
- wdrażanie młodzieży do samodzielnej pracy i odpowiedzialności wobec obowiązków szkolnych, - zorganizowanie warunków do odrabiania prac domowych i nauki własnej w świetlicy, - otoczenie opieką uczniów mających trudności w nauce – praca indywidualna, pomoc koleżeńska w odrabianiu prac domowych, - angażowanie uczniów zdolnych do pomocy koleżeńskiej, - wykorzystywanie Internetu do pomocy w odrabianiu prac domowych, - wzbogacanie wiedzy uczniów poprzez oglądanie programów edukacyjnych- wykorzystanie gier edukacyjnych do utrwalania wiadomości i rozszerzenia wiedzy |
cały rok |
4. Rozwijanie zainteresowań, aktywności artystycznej i ruchowej, kształtowanie wrażliwości estetycznej, nabywanie umiejętności konstruktywnego wykorzystania czasu wolnego. |
-prowadzenie zajęć integracyjnych- poznanie siebie i innych, - prowadzenie konkursów rozwijających umiejętności i zainteresowania - zainteresowanie młodzieży czytelnictwem: czytanie książek, lektur szkolnych, czasopism wzbogacających posiadane wiadomości, - omówienie ciekawych artykułów, wydarzeń z uczniami, - rozmowy z uczniami o interesujących sposobach spędzania czasu wolnego, - rozwiązywanie i układanie krzyżówek, rebusów, - wypowiadanie się uczniów na konkretne i dowolne tematy, -wykonywanie dekoracji, ozdób w świetlicy szkolnej zgodnie z porami roku, pomoc w przygotowaniu dekoracji na uroczystości szkolne - eksponowanie prac plastycznych uczniów, - wykonywanie przez młodzież gazetek tematycznych w świetlicy szkolnej, |
cały rok w miarę potrzeb |
5. Kształtowanie postaw patriotycznych, poczucia więzi z regionem, krajem jego historią, kulturą i tradycjami. |
- budzenie u uczniów szacunku dla języka ojczystego, - przypominanie i kultywowanie ważnych dat i wydarzeń w życiu kraju - wskazywanie postaw patriotycznych w literaturze, sztuce i historii, - zapoznanie uczniów z osiągnięciami wybitnych Polaków, - rozwijanie szacunku dla tradycji narodowych, szanowania hymnu państwowego, flagi, godła- 100 lat Odzyskania Niepodległości - opracowanie gazetek o tematyce regionalnej, - przybliżenie uczniom wiedzy na temat patrona szkoły |
cały rok wg potrzeb |
6. Prowadzenie pracy wychowawczej zmierzającej do kształtowania u wychowanków właściwej postawy społeczno – moralnej. |
- kształtowanie wśród uczniów postaw poszanowania mienia szkolnego, - wpajanie uczniom stosowania podstawowych zasad dobrego wychowania w sytuacjach codziennych, przestrzegania norm zachowania się wobec innych, używania zwrotów grzecznościowych, - eliminowanie wśród uczniów agresji słownej: wyzwisk, wulgaryzmów, rozwijanie właściwego słownictwa poprzez czytanie książek, prasy, - kształtowanie pozytywnych nawyków kultury osobistej, kulturalne zachowanie się w domu, szkole, w miejscach publicznych, - wskazywanie pozytywnych wzorów zachowań - kształtowanie wśród uczniów tolerancji, szacunku do osób dorosłych, starszych, niepełnosprawnych- rozmowy, - uświadomienie uczniom ponoszenia odpowiedzialności za popełnione czyny, niewłaściwe postępowanie, - zachęcanie uczniów do pracy i dbania o estetyczny wygląd pomieszczeń świetlicy, - motywowanie uczniów do wykonywania drobnych prac porządkowych, |
cały rok |
7. Prowadzenie współpracy z rodzicami, wychowawcami klas, pedagogiem szkolnymi i instytucjami. |
- informowanie wychowawców o zaangażowaniu młodzieży w pracach na rzecz świetlicy np. pomoc koleżeńska w nauce, dbanie o wyposażenie świetlicy, wykonanie gazetki - przekazywanie na bieżąco informacji pedagogowi i wychowawcom w przypadku trudności wychowawczych, - rozmowy z wychowawcami i rodzicami w celu poznania ucznia, - informowanie rady pedagogicznej o pracy świetlicy – przedstawienie planu pracy i sprawozdań. |
cały rok wg potrzeb |
8. Zapobieganie współczesnym zagrożeniom, podejmowanie działań profilaktycznych. |
- eliminowanie agresji fizycznej i konfliktów rówieśniczych poprzez rozmowy na temat zachowań asertywnych ,sposobów rozwiązywania konfliktów, wyrażania uczuć; rozwijanie empatii, zrozumienia, - dyskusja z uczniami o problemie agresji, zdobywanie umiejętności odpowiedniego reagowania na nią, radzenie sobie w trudnych sytuacjach, - lansowanie życia bez nałogów i dostarczanie wiedzy uczniom z tego zakresu w formie pogadanek, dyskusji, - wykonywanie przez uczniów prac plastycznych o tematyce profilaktycznej, - zwrócenie uwagi na zagrożenia płynące z niewłaściwego korzystania z Internetu |
cały rok |